Dagligdagen i vuggestuen

Vores dage i vuggestuen er meget ens. Vi tror på at forudsigelighed og rutiner, er det bedste for at skabe tryghed og ro hos børn. Det kan godt se ud som om at der ikke rigtigt sker så meget, men børn lærer utroligt meget af gentagelser. De samme sætninger, ord og øvelser er vigtige for børns indlæring.

I vuggestuen lægger vi vægt på omsorg, nærvær og tilknytning. Vi er i øjenhøjde med børnene, og sidder så vidt muligt på gulvet så vi er til rådighed hvis barnet har brug for os. Vi arbejder meget med at stimulere sproget, og med at være tydelige voksne. Vi øver os på alt muligt. På at kravle og gå, på at tage bukser og sko på, på at hoppe, på at vente på tur, på at hælde vand op, på at sidde stille, og mange andre ting. Så når der står på AULA, at dit barn (igen) har været på legepladsen, kan du være sikker på at vi har øvet os i mange forskellige ting undervejs.

Vi er inspirerede af 'tryghedscirklen', der i bund og grund går ud på at vi, når børnene er hos os, er deres trygge base og sikre havn. Her kan de roligt regne med at det er sikkert at udforske deres lille verden. Vi skal nok samle dem op og trøste dem når de er kede af det, og vi forsøger at hjælpe dem til at turde en smule mere hver dag.

Det er også i vuggestuealderen at de fleste udvikler deres sprog. Det er en stor faktor for det sociale samspil mellem vennerne, generel kommunikation med omverdenen og barnets personlige udvikling.

I vores planlægning af aktiviteter, men især i løbet af dagen, har vi hele tiden fokus på at støtte sprogets udvikling.

• Når vi vander på legepladsen
  • Ved måltiderne
  • I garderoben når vi skal lære at tage sko på
  • Når vi sammen skal lære at løse konflikter
  • Når vi synger (de samme) sange (igen og igen)

Vuggestuens dagligdag

6:30-7:30: Fælles morgenmad for børnehavebørn og vuggestuebørn i fællesrummet. Her tilbydes de havregrød, havregryn og cornflakes med smør, banan og mælk. Dette foregår helt roligt, og det skal være så hyggeligt som muligt for at få den bedste start på dagen.

8:00-9:00: Vi går på stuen hvor vi leger og læser bøger, og får sagt godmorgen til hinanden.

9:00-9:30: Samling på stuen. Vi synger nogle faste sange først og sidst, og nogle nye ind i mellem, så børnene ved hvornår vi starter og slutter. Herefter bliver de tilbudt brød, frugt og vand, inden vi siger tak for mad. Her øver vi blandt andet farver, vi snakker om vejret, et lille projekt vi har for tiden, og vi gentager, gentager og gentager.

9:30-10:45: Leg, tur, planlagte pædagogiske aktiviteter enten ude eller inde.

11:00-11:30: Vi spiser den dejlige mad, vores madmor har lavet til os. Vi drikker vand til dette måltid. Børnene øver sig i at øse mad op og hælde vand i deres kop.

11:30-12:30: Her bliver børnene puttet. De prøver måske at tisse på toilettet hvis barnet er klar, øver sig i at tage tøjet af selv, og barnet kravler selv op i krybben hvis de kan. De sover udenfor i barnevogn, eller krybber. De store børn, der snart skal i børnehave, øver sig i at sove sammen med børnehavebørnene på deres egen lille madras i soverummet.

13:30-14:30: Efterhånden som de står op, kommer de ind og vågner stille og roligt på stuen, med en bog eller lignende på sofaen. Rolig leg på stuen og masser af nærvær. Her tilbydes de deres madpakker, og en tår mælk eller vand.

14:30-16:30: Leg på legepladsen hvis vejret tillader det, og ellers på stuen. En halv time før lukketid, samles vi med børnehavebørnene.