Madordning

Madordning og kostpolitik

I Tisvilde Naturbørnehus vægter vi sundhed, bæredygtighed og medlæring omkring indtagelsen af mad. Derfor køber vi økologisk så vidt det er muligt, begrænser madspild og søger at anvende årstidernes grønt. Vi har et køkken der tager hensyn til allergier og producerer maden fra bunden for at nedsætte mængden af tilsætningsstoffer.

Vi begrænser indtaget af sukker og spiser kun søde sager ved festlige lejligheder. Is og kage er noget vi kan nyde ved fest eller fødselsdag.

Måltiderne består oftest af forskellig sammensatte dele. Det være sig kød, fisk, grønt, brød, kartofler, ris, pasta, bulgur og des lignende. Som hovedregel har vi 3-4 varme måltider om ugen, en dag med fisk og en dag med suppe. En dag om ugen får vi rugbrødsmadder.

Vi vil gerne indtage måltidet i en rolig og hyggelig atmosfære. Børn og voksne er fordelt i mindre grupper ved forskellige borde. Ved hvert bord samtales der under måltidet. Både voksne og børn har deres fokus hos dem de spiser sammen med, og ikke alle mulige andre steder.
Hvert bord har de forskellige elementer af måltidet stående i skåle. Børnene tager selv bestik, tallerken og bestik fra et bakkebord eller i skabet, øser selv op, sender skålen videre.

Vi opfordrer til mad mod, hvilket betyder at smage på de forskellige elementer af måltidet. Vi sætter ikke rammer op om, hvad barnet spiser og vil barnet ikke spise en bestemt ting er det helt okay, barnet kun spiser tilbehøret fx.

Forældrene smører selv en eftermiddagsmadpakke til barnet, så her kan der tankes op, hvis frokosten ikke var en livret.

Vores madordning er obligatorisk og betales sammen med den almindelige forældrebetaling.

Se takster og tilskud her.