Hverdagen i børnehaven

I børnehaven ser strukturen på dagen, ikke meget anderledes ud end de kender den fra vuggestuen.

Dog er indholdet anderledes. De er blevet store nu, og skal lære nogle andre ting. I børnehaven lægges der især vægt på at styrke de sociale kompetencer. De skal øves i at være i det store fællesskab, at tage ansvar for sig selv og i at orientere sig mod andre. De skal være mere selvstændige og selv holde øje med deres tøj og ting. Sæt meget gerne navn i alt.

Vi lægger vægt på at de lære at behovsudsætte, vente på tur, konflikthåndtering, hvordan man er en god ven o.m.a.. Disse kompetencer øves hele tiden i hverdagen. Der er hver dag nye ting at lære. og det skal være sjovt at lære. Vi tager på ture, vi spiller spil, vi dykker ned i naturen og finder f.eks. regnorme til et terrarie og har sommerfuglelarver vi kan se bliver til sommerfugle, vi læser bøger vi kan snakke om, vi er kreative på værkstedet og mange andre sjove ting.

Overgangen fra vuggestuen til børnehaven, kan godt være lidt svær. Lige pludselig er man den lille, hvor man ellers har været den store. De spejler sig i de større børn der selv kan tage tøj på, og opfordres til at øve sig endnu mere. De skal lære hvordan man leger sammen, i stedet for ved siden af hinanden.

De helt store børn, skolebørnene, skal lære nogle andre ting. De skal blandt andet lære at sidde stille og lytte, de skal lære at koncentrere sig i lidt længere tid og at være fælles om projekter. De orientere sig mere udad, og begynder måske at have legeaftaler. I denne alder skal vi styrke skoleparatheden, og aktiviteterne målrettes herefter.

Hverdagen i børnehaven

6:30-7:30 Her er der morgenmad og rolig leg i fællesrummet sammen med vuggestuen.

8:00-9:00 Leg og småaktiviteter. Tegne, perler, bilbane osv. Vi kan være på stuerne og i fællesrummet.

9:00-9:30 Samling på stuerne. Denne stund kan indeholde alt muligt. som regel en snak om vejret og ugedagene. Et fælles projekt for stuen der skal følges op på, nogle sange. De tilbydes frugt, brød og vand.

9:30-11:00 Pædagogiske planlagte aktiviteter. F.eks. en tur ud ad huset, trylledej, bålhygge eller andet. Det kan også være at legepladsen kalder.

11:00-11:45 Frokost på stuerne. Her spiser vi den dejlige mad, vores søde madmor har lavet til os. Enten et varmt eller et koldt måltid. De drikker vand til dette måltid.

12:00-14:00 Legepladsen. I regn og slud og sol og blæst.

14:00-14:30 Madpakker i små grupper. Her tilbydes de mælk eller vand.

14:30-luk Fri leg på legepladsen som udgangspunkt. Ellers på stuerne og i fællesrummet. En halv time før lukketid, samles vi med vuggestuen.