Den pædagogisk linje

Den pædagogiske linje

En målsætning for Tisvilde Naturbørnehus er at være en rød tråd, der hjælper med at binde barnets livshistorie sammen.

Vi forsøger at opfylde målsætningen ved at favne bredt og inkludere alle, der kommer hos os. Respekten for den enkeltes deltagelse i fællesskabet med netop sin individuelle historie og kompetencer, er en hjørnesten i vores pædagogiske tilgang – også i samarbejdet mellem kolleger og børnehavens interessenter.

Leg, læring, samspil og dannelse er vigtige værdier i vores hverdag.

Det er gennem leg, at barnet får mulighed for at lære verden omkring sig at kende, afprøve og udvikle forskellige sider af sin personlighed og afprøve færdigheder og kompetencer.

Barnet lærer og dannes hele dagen. Det er vores opgave, at barnet får den rette guidning. At barnet gennem kontakt til sig selv og sine egne erfaringer, danner selvværd og selvtillid til at udforske verden omkring sig. Vi forsøger, at tilrettelægge et læringsmiljø, der giver barnet mulighed for at tilegne sig nye handlemåder og færdigheder.

De 6 læreplanstemaer i "De nye styrkede læreplaner" er en del af grundlaget for vores aktiviteter med børnene.

Vi inddeler året i 3 perioder med hver sit særlige fokus.

I december-februar fokuserer vi på børnenes læreprocesser i forhold til sproglig udvikling, kulturelle udtryksformer og værdier.

I marts-juni fokuserer vi på børnenes sociale kompetencer, på naturen og naturfænomener.

I september-november fokuserer vi især på den mere alsidige sociale udvikling, på krop og bevægelse.

Udeleg.

I Tisvilde Naturbørnehus prioriterer vi udendørs aktiviteter meget højt. Vi har en aktiv forældregruppe, der har været med til at bygge et område med motorikbane og legehuse. vi har sammen flyttet rundt så vuggestuen har fået en rigtig stor legeplads til de små, så de har rig mulighed for at løbe, cykle, gynge og lege udenfor.

Når børnene er ude, får de stimuli, som ikke findes indenfor. Årstiderne vekslen giver kulde, varme, sol, regn og sne. Vi har blomster der kan duftes til, bær og æbletræer der kan spises af, vores egen lille skov, man kan lege hule i og klatre lidt i træer. Vi har en stor hoppepude, der udfordre hele kroppen!

Naturen stimulerer i højere grad hele barnets sanseapparat. Når barnet bruger sine sanser, skærpes de. Skarpe sanser inviterer til fordybelse og har derfor både en beroligende og inspirerende effekt. Ro og inspiration giver de bedste betingelser for træning af barnets evne til at fokusere og fastholde opmærksomheden.